Regelmatig hoor ik het ouders zeggen: “Mijn kind lust geen groente.” En elke ouder heeft wel een fase meegemaakt waarin zijn of haar kind geen groente wilde eten. Momenteel is het bij mij thuis eveneens lastig om Elijah (bijna 2 jaar oud) alles te laten eten wat ik hem voorschotel. Vrijwel elke avond gooit hij wel een hap eten op de grond of weigert hij simpelweg om iets te proeven. Herkenbaar?

Toch hebben een aantal trucs al geholpen om hem meer geïnteresseerd te maken in wat er op zijn bord ligt en langzaam maar zeker wordt hij enthousiaster van allerlei soorten groente.

Om andere ouders en professionals een beetje op weg te helpen heb ik in deze blog een aantal tips op een rijtje gezet naar aanleiding van het bord eten dat ik gisteravond voor Elijah maakte.

Ik neem jullie mee in een analyse van het bord:

      1. Om te beginnen krijgt Elijah geen kinderbord. Het is een groot bord, waardoor de hoeveelheid eten minder lijkt en hij niet al bij voorbaat wordt afgeschrikt en niet weet waar hij moet beginnen.
      2. Het eten is in kleine porties over het hele bord verdeeld en ligt bovendien in de vorm van een vrolijk gezichtje.
      3. Naast groente, ligt er ook iets op het bord wat hij in ieder geval wil eten: een rösti (niet erg verantwoord overigens) en wat vegetarische shoarma. Na een hele dag werken heb ik niet altijd zin om een 100% verantwoorde maaltijd te maken, maar zolang het overgrote deel van het bord bestaat uit groente kan een rösti geen kwaad. Kinderen zijn eerder geneigd iets nieuws te proeven wanneer er ook iets bekends op het bord ligt[i].
      4. Al tijdens het koken geef ik Elijah dingen om te proeven. Elke dag opnieuw. Gisteren at hij voor het eerst 2 stukjes komkommer, nadat hij dit zeker 20 keer heeft geweigerd de afgelopen maanden. De snackpaprika die ik voor hem had gesneden had hij al bijna op voordat we aan tafel gingen. Vandaar het zuinige mondje op het bord.
      5. Betrek je kind bij het koken en boodschappen doen. Laat hem de groente uitkiezen in de winkel, laat hem zien wat je in de keuken doet. Zo krijgt Elijah binnenkort een omgebouwd Ikea trapje (zie foto), zodat hij beter kan zien wat er op het aanrecht gebeurd. Wanneer kinderen het gevoel hebben ergens bij betrokken te worden, zijn ze sneller geneigd ook te proeven wat ze hebben gemaakt.
      6. Lead by example: uit onderzoek blijkt dat kinderen sneller dingen proeven die ze anderen zien eten. Zorg er als ouder dan ook voor dat je hetzelfde eet als je kind. Je hoeft niet overdreven te laten zien hoe lekker je het vindt. Integendeel: Laat je kind merken dat groente eten de normaalste zaak van de wereld is.Voor professionals en ouders met meerdere kinderen: De invloed van andere kinderen is zelfs nog groter dan van volwassenen. Als een kind andere kinderen iets zit eten, is de kans groot dat hij/zij ook wil proeven![ii]
      7. Maak er geen probleem van wanneer je kind iets niet wil eten. Hoe meer druk kinderen ervaren om iets te proeven, hoe minder waarschijnlijk het is dat ze dit ook daadwerkelijk doen.
      8. Ondanks dat je er geen probleem van moet maken, is het wel belangrijk dat je niet opgeeft. Wil hij vandaag niet proeven? Dan biedt je het een andere keer gewoon weer aan. Uiteindelijk zal hij wel proeven.

    Ik zou nog veel meer tips kunnen geven, maar dat doe ik binnenkort in een nieuwe blog. Overigens geef ik ook workshops voor ouders en professionals omtrent gezonde voeding voor kinderen. Klik hier voor meer informatie over wat zo’n workshop inhoudt.

    [i] Pliner P and Stallberg-White C. 2000. “Pass the ketchup, please”: familiar flavors increase children’s willingness to taste novel foods. Appetite. 34(1):95-103.

    [ii] Bevelander KE, Anschütz DJ, and Engels RC. 2012. The effect of a fictitious peer on young children’s choice of familiar v. unfamiliar low- and high-energy-dense foods. Br J Nutr. 108(6):1126-33.

Ook leuk met groente: groentepoppetjes maken!

Deel dit blogbericht!
Recommended Posts
0

Start typing and press Enter to search