10 Manieren om je cupcake gezonder te maken én lekker te houden

“Hé bah, moeten cupcakes nu ook al gezonder?” Ik hoor het je denken, maar je hebt niet voor niets op deze blog geklikt. Als je verder leest zul je zien dat het allemaal wel meevalt!

Om je cupcakes minder ongezond te maken en je er dus best nóg een mag eten, kun je de volgende baktips toepassen. Gebruik deze tips bij je cupcakes voor ‘Aan de Bakdag!’

  1. Vervang (patent) bloem door volkorenmeel. Dit is bij de meeste supermarkten te koop. In volkorenmeel zitten meer vezels, waardoor je langer vol zit na het eten én het is beter voor je bloedsuikerspiegel;

    kies eens volkorenmeel en vervang ei door banaan

  2. Over bloedsuikerspiegel gesproken..geraffineerde suiker is altijd goed vertegenwoordigd in cupcakes, maar kan veel schade aanrichten. Vervang suiker daarom bijvoorbeeld door een rijpe banaan of door (zelfgemaakte!) appelmoes;
  3. Er bestaan nog meer suikervervangers, die er tevens voor zorgen dat je cupcake niet naar karton gaat smaken. Bijvoorbeeld: vanille, het liefst van een vers stokje, kaneel, rozijntjes of amandelextract om de smaak te behouden;
  4. In plaats van chocoladestukjes aan je cupcake toe te voegen, kun je ook pure cacao door een deel van je beslag doen. Pas dan wel op dat je niet teveel, maar ook niet te weinig cacao gebruikt. Dit betekent dus dat je ongegeneerd van het beslag mag proeven 😉
  5. Wat van het beslag proeven betreft: daar zit vaak rauw ei doorheen, en het wordt afgeraden om dat te eten. Stiekem proef ik ook wel eens van beslag met ei, maar je kunt het ei in je cupcake ook vervangen door een banaan (1 banaan voor 1 ei);
  6. Gezonder maken van een cupcake kan natuurlijk ook door iets toe te voegen, in plaats van weg te halen. Denk dan aan nootjes door of bovenop je cupcake;

    Nootjes op je cupcake of rozijn door je beslag, heerlijk!

  7. Een praktische tip: als je je cupcakes wat kleiner maakt, heb je er meer en krijg je ook minder van de ongezonde stoffen binnen;
  8. Met 50 gram cacao, 2 rijpe avocado’s, vanille extract en een vleugje maple syrup in de blender maak je een heerlijke frosting;
  9. Internet staat vol met heerlijke recepten voor gezondere cupcakes. Eén van de favorieten van mijn zoontje vind je hier.
    gezonde cupcakes

    Mijn favoriet voor mijn zoontje!

  10. Schrik niet als je cupcake er anders uit ziet dan je gewend bent nadat je één of meerdere van deze tips hebt toegepast. Het recept in tenslotte veranderd! Zet gauw je tanden er in en laat het je smaken!

Wil je een gezonde traktatie maken, dan is dit e-book ideaal voor jou!

Voor meer van deze tips en uitleg over het hoe en waarom van gezondere voeding geef ik workshops op locatie!

Deel dit blogbericht!
Recent Posts
Neem contact op

Heeft u een vraag of opmerking? Laat het ons weten!

Niet leesbaar? Verander de tekst.
0

Start typing and press Enter to search