Als afsluiting van ons thema: Op de boerderij, hebben wij groentepoppetjes gemaakt. Samen met de kinderen van de groep hebben wij in de supermarkt de groenten gekocht. Dat vonden ze geweldig! Terug op de opvang hebben de kinderen, met hulp van de juf, de groenten gewassen. Tijdens het wassen leerden de kinderen hoe de groentesoorten heten en welke kleur ze hebben. Het grootste experiment was het proeven van de groenten want dat was natuurlijk wel even wennen! Uiteindelijk hebben wij allemaal heerlijk gesmuld.

Wat heb je nodig om deze activiteit uit te voeren?

  • messen
  • snijplank
  • diverse soorten groente (wij gebruikten tomaat, komkommer, wortel, paprika, peterselie en olijven)
  • fantasie!

wassen

Wat hebben we gedaan?

Toen we terugkwamen van de supermarkt hebben we eerst allemaal onze handen gewassen en daarna de groente. Vervolgens hebben we samen de tafel gedekt en alles klaar gelegd voor het maken van de poppetjes. Toen begonnen we aan een uitdaging. Het snijden van de groente viel voor de jongste kinderen niet mee. Met een beetje hulp van de juf hadden we al snel heel wat gesneden stukje groente waarmee poppetjes gemaakt konden worden. Iedereen mocht zelf wat verzinnen. Helemaal leuk!

IMG-20160125-WA0025 (1)

De echte uitdaging bleek te zitten in het opeten van de groente! Veel kinderen hadden nog nooit rauwe paprika geproefd. Dat bleek wel een meevaller te zijn. Niet iedereen vond het even lekker en ieder kind liet wel iets liggen van een bepaalde soort maar de komkommers bleken zoals verwacht wel favoriet!

PicMonkey Collage

Voorlezen over groente

Verhalen waarin groente voorkomt stimuleren kinderen om gezonder te eten, blijkt uit onderzoek. Onderzoeker Simone Droog van de Radboud Universiteit deed onderzoek naar dit fenomeen. Ze las kinderen voor uit een ‘gezond’ boekje en liet kinderen daarna kiezen uit gezonde en ongezonde snacks. Een extra element in haar onderzoek was het interactief voorlezen. Dat wil zeggen dat ze tussendoor ook vragen stelde over het boekje, om de kinderen meer te betrekken bij het verhaal. Vervolgens nam zij de proef op de som: na het voorlezen zette ze de kinderen een bak zoute stengels en een bak wortels en komkommers voor. “Het bleek dat de kinderen die interactief voorgelezen werden twee keer zo vaak kozen voor de gezonde snacks”, zegt ze. Het helpt nog extra als bekende figuurtjes gebruikt worden. Een aap eet bijvoorbeeld een banaan en een konijn een wortel. Ook bekende tekenfilmfiguren als Dora en Spongebob op de verpakking helpen, al staan die vaker op ongezonde verpakkingen.

Wil je hier meer over weten dan moet je zeker ook eens een kijkje nemen op de website Groentefroetels. De wereld van de Groentefroetels heeft een speciaal lesprogramma voor het kleuteronderwijs. Dit lesprogramma is ontwikkeld in samenwerking met Rotterdam Lekker Fit! en bestaat uit drie onderdelen: voorlezen, proeven en nadoen.

Wat ik zelf leuke boeken vind om voor te lezen waar ook groente en fruit in voorkomen is natuurlijk de nummer 1 klassieker Rupsje Nooitgenoeg van Eric Carle (hoewel dit rupsje natuurlijk ook graag ongezonde dingen snoept) en het super grappige boekje Ik zou wel een kindje lusten van Sylviane Donnio. Een ander boekje dat speciaal met dit doel is geschreven is Johnny Joker laat iedereen een poepie ruiken – goed eten van Dr. W. Reiter. Ik heb dat boekje alleen zelf nog niet gelezen. Ook zou je kunnen denken aan Klein Konijn En De Wonderwortel van Heidi D’hamers  of Anna en haar groentetuintje van Kathleen Amant.

Tot slot nog twee leuke versjes over groente:

 

Schermafbeelding 2016-01-29 om 18.38.05

Deel dit blogbericht!
Recommended Posts
Neem contact op

Heeft u een vraag of opmerking? Laat het ons weten!

Niet leesbaar? Verander de tekst.
0

Start typing and press Enter to search