Waarom leren programmeren?

We worden steeds meer omringd door complexe technologie. Onze telefoons met apps, onze tablets, onze digitale tv, onze thermostaat en veel van ons speelgoed. Maar ook het stoplicht, de oven van de bakker, het uitleensysteem van de bibliotheek en de automatische dienstverlening van bijvoorbeeld onze verzekeraars. Allemaal apparaten die eigenlijk grotere of kleinere computers zijn. Computers die vol zitten met geschreven instructies: ze zijn geprogrammeerd.

In Groot Brittanië en Estland is programmeren al een verplicht onderdeel van het onderwijs. Naast diverse cursussen en clubs, is er daar nu ook ruimte voor programmeren binnen school. Niet iedereen hoeft programmeur te worden. Maar het is wel voor iedereen belangrijk: techniek is niet langer onder te brengen in de technische sector, technologie is overal. Ook de bakker, de schrijver en de leerkracht hebben er dagelijks mee te maken. Als je technologie en programmeren begrijpt, dan sta je sterker in je leven.

NEMO; Codestarter, Lego Mindstorm

Maar waarom op de BSO?

Misschien denk je bij het bovenstaande wel (net als ik): maar waarom zou je dit op de BSO moeten gaan doen? Kinderen brengen immers al zoveel tijd door achter een beeldscherm en dan ook nog eens op de BSO? Is het niet gewoon veel beter om lekker buiten te spelen, te werken met je handen en lekker even te chillen als je niet op school zit? Allemaal waar. Toch is mijn beeld veranderd na het volgen van de cursus die werd aangeboden bij NEMO in Amsterdam. Ik volgde daar een cursus van 3 dagdelen die werd georganiseerd door IT-Randsteden en Codestarter.

Dat leren programmeren meer is dan alleen achter een beeldscherm zitten ervaar je doordat je leert dat je een zelfgeknutselde kartonnen gitaar muziek kunt laten maken. Ook leer je zelfgebouwde LEGO autootjes rijden en stuur jij een robotje alle kanten op. Creativiteit en samenwerken komt hierbij ruimschoots aan bod, dit past helemaal binnen de  zogenaamde 21st Century Skills. Kinderen zijn de burgers van de 21e eeuw en leren vaardigheden die daarbij horen. Samenwerken en ICT-vaardigheden, probleemoplossen denken…het komt echt allemaal aan bod.

Het model voor 21e eeuwse vaardigheden zoals het is ontwikkeld door SLO en Kennisnet © SLO/KENNISNET

 

Programmeren leren gaat dus niet alleen over code; het gaat vooral over een manier van denken. Kinderen die programmeren, leren over oorzaak en gevolg en ze leren na te denken over complexe structuren. Ze leren problemen analyseren en vinden oplossingen door onderzoek te doen en te proberen. Ze werken vaak samen aan projecten en denken na over hoe je voor iemand anders iets goeds kunt bedenken. Ze leren terwijl ze maken: ze leren ontwerpend leren.

Wil je meedoen aan een cursus?

Wil jij ook een cursus volgen? Je kunt hier meer lezen over de cursus die ik volgde, speciaal voor BSO-medewerkers. Stuur een mailtje en vraag de beschikbare data op. Kijk vooral ook eens op de website Codestarter voor workshops in jouw regio en laat je inspireren.
Deel dit blogbericht!
Recent Posts
Neem contact op

Heeft u een vraag of opmerking? Laat het ons weten!

Niet leesbaar? Verander de tekst.
0

Start typing and press Enter to search