De Nationale Onderwijs Tentoonstelling komt er aan. Van 22 t/m 26 januari in de Jaarbeurs in Utrecht. Onderwijs? Ja, maar ook voor de kinderopvangbranche valt er veel te halen op deze beurs. De raakvlakken zijn duidelijk natuurlijk maar toch was ik wel verrast dat ik door de organisatie van NOT werd gebeld om te vragen een plaats in te gaan nemen op de Bloggerstraat. Dit is dit jaar nieuw en het stelt de bezoekers in staat om persoonlijk kennis te maken met bloggers uit de branche.

Nu zie ik mezelf niet echt als blogger, we hebben vanuit DoenKids natuurlijk ook een blog op de website maar het gaat bij ons vooral om het product, niet zozeer om de blog. Maar wacht eens even….waarom hebben we dan een blog? Het waarom van het bloggen, dat is interessant om te delen met de bezoekers van NOT! Want als kinderopvangorganisatie biedt dit jou ook veel kansen! Dit wil ik graag met je delen, inclusief handige tips.

Waarom bloggen als kinderopvangorganisatie?

Als je even op Google zoekt naar goede redenen om een blog te starten kom je vooral tips tegen voor persoonlijk gebruik van een blog. Maar waarom zou je als bedrijf, als organisatie nu gaan bloggen? Vier duidelijke redenen zijn te lezen op de website van De Zaak De blog kan gebruikt worden voor klantenbinding, bedrijfsinstrument, voor PR & marketing doeleinden, als advertentiemedium en voor zoekmachineoptimalisatie.

Met name klantenbinding, PR en zoekmachineoptimalisatie zijn voor ons redenen om te bloggen. Werk je in de kinderopvangbranche en denk je er over om te gaan bloggen dan zouden dit goede redenen zijn om te gaan starten:

  • Blog als klantenbinding

“Door een informeel communicatiekanaal open te stellen, wordt je bedrijf opener naar je klanten toe. Een blog maakt je bedrijf toegankelijker, transparanter en menselijker. En omdat je een persoonlijk geluid laat ‘horen’, helpt het klanten een relatie met je bedrijf op te bouwen.”

  • Blog als pr- en marketing-instrument

Door informatie te verstrekken over nieuwe ontwikkelingen binnen je bedrijf (nieuwe producten, diensten, personeelswisselingen, meubilair, apparatuur, locatie) en/of branche (commentaar op economie, politieke besluitvorming, gebeurtenissen in de bedrijfskolom), geeft je te kennen dat je onderneming voorop loopt.

  • Zoekmachineoptimalisatie

Zoekmachines zijn ‘dol’ op blogs. Een blog op je website kan ertoe bijdragen dat je hoger scoort in de zoekmachines.

Maar waarover kan ik dan bloggen?

De eerste twee genoemde redenen geven eigenlijk al inspiratie voor onderwerpen van je blog. Blog eens over:

  • De trainingen en cursussen die medewerkers onlangs gevolgd hebben. Waarom hebben zij dit gedaan, waar ging dat over, hoe was de cursus, wie zijn er allemaal geslaagd en wat staat er allemaal op de planning?
  • Jullie visie op pedagogiek, iedere organisatie heeft een eigen pedagogische werkplan, kun je daar iets uitlichten dat illustreert waarvoor jullie staan? Denk aan je visie op bijvoorbeeld voeding, veiligheid, samen spelen, buiten spelen enzovoort.
  • Geef tips voor thuis, denk hierbij weer aan je eigen beleid, bijvoorbeeld je voedingsbeleid. Kun je misschien een top 5 verzinnen van gezonde traktatietips? Maak hiervoor een Pinterest board dat je kunt delen.
  • Wat is er in de omgeving te doen dat leuk is voor jouw klanten? Is er misschien een voorleesuurtje in de plaatselijke bibliotheek, een tentoonstelling voor kinderen dat de moeite waard is om te bezoeken of kunnen jullie een tip delen van de plaatselijke afdeling van Natuurmonumenten? Schrijf hier over!
  • Kinderuitspraken doen het altijd goed. Verzamel ze en publiceer iedere maand de leukste uitspraken.
  • Stel personeelsleden voor. Wie werken er allemaal bij jullie? Kunnen en willen ze iets persoonlijks vertellen en toelichten waarom ze graag met kinderen werken. Zet iedere maand/kwartaal/ half jaar een personeelslid in het zonnetje of de spotlight.
  • Vertel over de nieuwe aankopen van spelmateriaal en misschien over nieuw meubilair. Waarom is dit gekocht, wat heeft de keuze bepaald? Wat draagt het bij?
  • Vertel over de wet- en regelgeving in dit land op het gebied van kinderopvang. Wat staat er te gebeuren en wat zal hiervan het effect zijn voor de ouders, jouw klanten?
  • Rages en trends, doe je er aan mee en wat kun je thuis doen? Zijn kinderen bijvoorbeeld dol op een bepaalde serie, game, boek, You Tube ster? Is je dit opgevallen op de BSO? Vertel er over!
  • Speciale dagen als Modderdag, Voorleesdagen, de Kinderboekenweek, wat doe je er aan als organisatie?

Zo, dit is al best een aardig lijstje, toch? Wil je er met mij eens over verder praten? Kom dan vrijdag 25 januari naar de Bloggerstraat op de NOT. Ik zie je daar!

Groet,

Trudy

Deel dit blogbericht!
Recent Posts
0

Start typing and press Enter to search